Previše probiotika nije zdravo
(Freepik)
Od toga da stvaraju ravnotežu među bakterijama u crevima, do toga da pomažu u održavanju optimalne telesne težine, godinama se spominju prednosti probiotika i njihova povezanost sa zdravljem sistema za varenje. Novi dokazi, međutim, pokazuju da previše probiotika može da prouzrokuje prilično neprijatne simptome.
Preterana upotreba dobrih bakterija može da rezultira njihovim značajnim nakupljanjem u tankom crevu, što može da dovede do dezorijentisanosti, nadutosti i bolova u stomaku.
U nedavno objavljenoj studiji, u kojoj je učestvovalo 300 pacijenata koji su svi uzimali probiotike, njih 122 je prijavilo nadimanje, probleme poput zbunjenosti i teškoća sa koncentracijom.
„Istraživači su otkrili velike kolonije bakterija koje su se razmnožavale u tankom crevu pacijenata, ali i visok nivo D-mlečne kiseline, koja se dobija kada bakterije laktobacilusa fermentišu šećera iz svoje hrane”, rekao je dr Satiš Rao, direktor neurogastroenterologije na Medicinskom fakultetu u Džordžiji.
Poznato je da je D-mlečna kiselina privremeno toksična za ćelije mozga. Istraživači su otkrili da su neki pacijenti imali dva do tri puta veću količinu D-mlečne kiseline u krvi od normalne.
Neki su rekli da im je dezorijentacija i gubitak kognitivne sposobnosti, koja je trajala od pola sata do nekoliko sati nakon jela, bila toliko ozbiljna toliko da su morali da napuste posao.
Prema izveštaju objavljenom u časopisu Clinical and Translational Gastroenterology, ovo je prvi put da je uspostavljena veza između stanja mozga i prekomernog rasta bakterija u tankom crevu, izazvanog visokim nivoom D-mlečne kiseline u crevima i upotrebom probiotika.
Iako probiotici mogu da budu više nego korisni u nekim situacijama, poput pomaganja pacijentu da obnovi bakterije u crevima nakon uzimanja antibiotika, istražitelji su savetovali oprez kod njegove prekomerne i neselektivne upotrebe.
„Probiotike treba tretirati kao lek, a ne kao dodatak ishrani”, ističe dr Rao.
Doktor napominje da bi, takođe, bilo dobro da se umesto kapsula sa čistim probioticima, koristiti namirnice koje imaju dejstvo probiotika, kao što su crna čokolada, jogurt, kiseli kupus i naročito kefir.