Феномен Лабубу: Како су чудне, скупе лутке постале светски хит
У свету у којем лепота, минимализам и савршен дизајн деценијама доминирају тржиштем, једна неочекивана играчка успела је да преокрене правила. Лабубу, мала, зубата и чудна фигурица налик вилењаку, данас се продаје за стотине, па и десетине хиљада долара. Иако на први поглед делује као неспретно нацртано чудовиште из дечје маште, Лабубу је постао опсесија многих и глобални култ – играчка, модни додатак, уметнички предмет и статусни симбол. Како је нешто тако необично успело да освоји свет?
Лабубу је дело уметника Касинга Лунга, који је ову лутку први пут представио као илустрацију у сликовници The Monsters, инспирисаној нордијским бајкама и фолклором. Лутка има дуге уши, крзнено тело, очи које зраче наивношћу и уста пуна шиљатих зуба – спој гротескног и симпатичног, који буди зазирање, знатижељу и нежност у исто време. Тај необични баланс између ружног и слатког познат је у Јапану као „kimo-kavaii”, а управо тај концепт стоји иза успеха Лабубуа.
Његову популарност глобално је лансирао кинески гигант Поп Март, компанија специјализована за колекционарске фигурице које се продају у такозваним „blind box” паковањима – малим кутијама у којима не знате коју тачно фигурицу купујете.
Ова врста продаје изазива узбуђење и зависност код потрошача, сличну лутрији, а Поп Март је успешно искористио тај импулс. Најскупља Лабубу играчка је продата за 130.000 евра. Према подацима Фајненшел тајмса, Поп Март је, захваљујући Лабубуу и сличним фигурицама, остварио приходе од готово две милијарде долара у 2024. години.
Мала тајна опсесија
Али, оно што је Лабубу издвојило од других играчака јесте његов вирални статус на друштвеним мрежама. Када је Лиса из групе Blackpink објавила фотографију са Лабубу лутком и назвала га својом „малом тајном опсесијом”, уследила је лавина. Дуа Липа, Ким Кардашијан, Ријана, па чак и модели на ревијама Луи Витона почели су да се појављују са овим чудним створењем у руци или на ташни. Како пише GQ UK, Лабубу је од играчке постао модни детаљ и симбол укуса „оних који знају”.
Упркос растућој слави, Лабубу није поштеђен контроверзи. Критичари упозоравају на потенцијално штетни ефекат „blind box” система, посебно код младих који развијају компулсивне навике трошења.
Кинески регулатори већ су изразили забринутост, а како наводи Business Insider, Поп Март је добио званично упозорење због претеране продаје тог модела. Осим тога, друштвене мреже препуне су коментара колекционара који жале због инфлације цена и смањеног квалитета, тврдећи да „колекционари не могу више да дођу до ретких примерака, јер их препродавци све покупују”.

Ипак, Лабубу остаје симбол савременог тренутка. Његов успех открива све више о људској потреби за утехом, носталгијом и припадањем. У свету у којем влада преоптерећеност информацијама и естетска замореност, људи се окрећу нечему што је другачије, необично и оригинално. Као што пише The Daily Beast, „Лабубу је толико ружан да је постао симпатичан”.
Управо у том парадоксу – између нелагодног и нежног, ружног и драгог – лежи тајна његовог успеха. Лабубу није само играчка – то је мали отпор униформисаном свету лепоте.